(1) Κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας του 2ου κεφαλαίου στην Άλγεβρα της Α΄ Γυμνασίου (Νοέμβριος 2024) στα τμήματα Α1, Α2 και Α3 του σχολείου μας δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην εννοιολογική κατανόηση των κλασμάτων, αντί στην απλή απομνημόνευση διαδικασιών. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, σε κάθε διδακτική ώρα αξιοποιήθηκαν διαδραστικά παιχνίδια, όπως LEGO, puzzle και τάγκραμ.
Μέσα από αυτές τις ευχάριστες και δημιουργικές δραστηριότητες, επιδιώχθηκε:
- Η ανάπτυξη μιας βαθιάς και ουσιαστικής κατανόησης της έννοιας του κλάσματος από τους μαθητές.
- Η κατανόηση του λογικού υπόβαθρου των πράξεων των κλασμάτων, πέρα από την τυπική εκτέλεση αλγορίθμων.
- Η καλλιέργεια της ενεργούς συμμετοχής και η τόνωση του ενδιαφέροντος των μαθητών για τα Μαθηματικά.
- Η δημιουργία ενός θετικού και υποστηρικτικού περιβάλλοντος μάθησης κυρίως στους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.
Δείτε μια μικρή παρουσίαση των δραστηριοτήτων αυτών.
Αξιοποιήθηκε η διδακτική πρόταση για την Α’ Γυμνασίου «Παίζοντας με τα κλάσματα» που παρουσίασε η εκπαιδευτικός στο 9ο συνέδριο της Εν.Ε.Δι.Μ στο πλαίσιο των καινοτόμων διδακτικών προσεγγίσεων.
(Βόλος 3-5 Ιουνίου 2022 enedim9.pdf σελ.800).
(2) Την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου 2025 , οι μαθητές και οι μαθήτριες των τμημάτων Α1, Α2 και Α3 του σχολείου μας είχαν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τον συναρπαστικό κόσμο του πολλαπλασιασμού των ρητών αριθμών με έναν διασκεδαστικό τρόπο!
Στο μάθημα των Μαθηματικών, η ενότητα αυτή προσεγγίστηκε μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες, σχεδιασμένες για να βοηθήσουν κάθε μαθητή και μαθήτρια να κατανοήσει βαθύτερα τους κανόνες των προσήμων.
Στόχοι αυτής της διδακτικής προσέγγισης ήταν:
- Η ουσιαστική κατανόηση των κανόνων των προσήμων κατά τον πολλαπλασιασμό ρητών αριθμών.
- Η παροχή πολλαπλών και εναλλακτικών τρόπων ερμηνείας των κανόνων, πέραν της απλής απομνημόνευσης.
- Η ενίσχυση της θετικής στάσης των μαθητών απέναντι στα Μαθηματικά μέσω της χρήσης διασκεδαστικών και ελκυστικών δραστηριοτήτων.
- Η προώθηση της συνεργασίας και της ομαδικότητας μεταξύ των μαθητών.
Για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι χρησιμοποιήσαμε το παιχνίδι «ΜΑΡΚΕΣ & ΚΑΡΤΕΣ». Αυτό το ομαδικό παιχνίδι τύχης επικεντρώνεται στον πολλαπλασιασμό των ακεραίων αριθμών και στον τρόπο που λειτουργούν τα πρόσημα σε αυτή την πράξη.
Η ιδέα για αυτό το μαθηματικό παιχνίδι γεννήθηκε αρχικά στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος EDUCATE, στο οποίο συμμετείχε ένα τμήμα της Α’ τάξης του σχολείου μας με υπεύθυνη την μαθηματικό κ. Δήμητρα Σωτηροπούλου, κατά το σχολικό έτος 2019-2020. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να εξηγήσει γιατί, για παράδειγμα, (−)⋅(−)=+ και (−)⋅(+)=−, προσφέροντας εναλλακτικές ερμηνείες που ταιριάζουν στον τρόπο που μαθαίνει ο καθένας. Έτσι, καταργούμε την ανάγκη για απλή αποστήθιση κανόνων και ενθαρρύνουμε την πραγματική κατανόηση των Μαθηματικών!
Για να δείτε μια σύντομη παρουσίαση της αξιοποίησης του παιχνιδιού καθώς και μια περιγραφή της εξέλιξης του έργου κατά τη διδασκαλία πατήστε ΕΔΩ. Οι παραπάνω δραστηριότητες παρουσιάστηκαν στην τάξη και κέρδισαν το ενδιαφέρον των μαθητών μας. Στο πλαίσιο του κριτικού αναστοχασμού οι μαθητές κατέθεσαν τις απόψεις τους σε ερωτηματολόγιο Google form. Διαπιστώσαμε ότι υπήρξε σημαντική βελτίωση στην ενεργή συμμετοχή όλων των παιδιών. Η στάση τους επίσης ως προς τα μαθηματικά φάνηκε να αλλάζει και να τα θεωρούν πιο ελκυστικά και ενδιαφέροντα.
Δήμητρα Σωτηροπούλου μαθηματικός