Στο τμήμα Γ1 του σχολείου μας πραγματοποιήθηκε  διδασκαλία στο μάθημα των μαθηματικών, στην ενότητα «αξιοσημείωτες ταυτότητες» και συγκεκριμένα στον «κύβο αθροίσματος», της οποίας ο σχεδιασμός βασίστηκε σε παιγνιώδεις διαδικασίες με σκοπό τη διαφοροποίηση (πολλαπλοί τρόποι ερμηνείας των μαθηματικών ταυτοτήτων όπως η αλγεβρική απόδειξη καθώς και η γεωμετρική ερμηνεία) και τη μαθηματική πρόκληση (κατάργηση απομνημόνευσης της μαθηματικής ταυτότητας του κύβου του αθροίσματος). Οι μαθητές/μαθήτριες προκειμένου να «ζωντανέψουν» την εν λόγω μαθηματική ταυτότητα, κατασκεύασαν από μακετόχαρτο και έβαψαν κόκκινα ορθογώνια παραλληλεπίπεδα 15cmΧ15cmΧ20cm, κίτρινα ορθογώνια παραλληλεπίπεδα 15cmΧ20cmΧ20cm, μαύρους κύβους 15cmΧ15cmΧ15cm και μπλε κύβους 20cmΧ20cmΧ20cm. Χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και ο σκοπός του παιχνιδιού ήταν να «στήσουν» μέσα σε λίγο χρόνο, έναν κύβο 35cmΧ35cmΧ35cm χρησιμοποιώντας κάποια από τα παραπάνω στερεά. Μέσα από αυτή την παιγνιώδη διαδικασία, οι μαθητές μας:

  • κατάφεραν να αντιστοιχίσουν τους όρους της αλγεβρικής ταυτότητας με τα γεωμετρικά σχήματα και τους όγκους που κατασκεύασαν. (διασύνδεση αλγεβρικής και γεωμετρικής ερμηνείας)
  • ανέπτυξαν λεπτή κινητικότητα και χωρική αντίληψη μέσω της κατασκευής των στερεών.( χειρισμός και κατασκευή τρισδιάστατων αντικειμένων)
  • συνεργάστηκαν στην ομάδα τους για την επίτευξη του κοινού στόχου.
  • ανέπτυξαν στρατηγικές για την επιλογή και τη συναρμολόγηση των κατάλληλων στερεών για τη δημιουργία του μεγάλου κύβου.(επίλυση προβλήματος)
  • παρατήρησαν τη σχέση μεταξύ των επιμέρους στερεών και του τελικού κύβου και συμπέραναν την αλγεβρική ταυτότητα.( παρατήρηση και εξαγωγή συμπερασμάτων)
  • συμμετείχαν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία.

Η πρόταση της παραπάνω  διδασκαλίας προέκυψε από συνεργασία δύο μαθηματικών (των 7ου Γυμνασίου Αμαρουσίου και 1ου Γυμνασίου Ν. Ιωνίας) οι οποίες την παρουσίασαν ως καινοτόμο διδακτική πρόταση στο 7ο συνέδριο της Εν.Ε.Δι.Μ που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 1,2&3/12/2017   (ENEDIM7.pdf  σελ.981)

Δήμητρα Σωτηροπούλου, μαθηματικός

‘Αλμπουμ φωτογραφιών

Στις 24/01/2025, πραγματοποιήθηκε στη Γ’ τάξη η διαθεματική δράση με τίτλο «Πρωτότυπα μουσικά όργανα-Πρωτότυποι ήχοι», με στόχο τη σύνδεση του μαθήματος των Μαθηματικών με τη Μουσική, τη Φυσική και την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα. Μέσα από μια ελκυστική και βιωματική προσέγγιση εμβάθυναν σε έννοιες των Μαθηματικών (συμμετρία, κύκλος, μεσοκάθετος ευθυγράμμου τμήματος, ομοιότητα), της Φυσικής (κύματα) και της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας( μέλος, αρχαία μουσικά όργανα, αρχαίο τραγούδι).

Διαμάντη Ευσταθία, μαθηματικός

Μαθηματικά πέρα από το βιβλίο: Δημιουργία και Ανακάλυψη στο Σχολείο μας! (σχ. έτος 2024-25)