Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας της Α’ Γυμνασίου, οι 24 μαθητές του Α1,μέσα από βιωματικές δράσεις και ψηφιακές δημιουργίες, εφάρμοσαν τις γνώσεις τους και εξέφρασαν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους.
Αρχικά, οι μαθητές υλοποίησαν ένα εκπαιδευτικό σενάριο με τίτλο «Από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Γνωρίζομαι με τους συμμαθητές μου και τις συμμαθήτριές μου. Μιλώ για το παλιό και το καινούριο σχολείο μου». Η δραστηριότητα στόχευε στην ομαλή συναισθηματική μετάβαση των μαθητών από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Μέσα από προσεκτικά σχεδιασμένα βήματα εργασίας, τα παιδιά αναγνώρισαν και κατέγραψαν τα συναισθήματα και τις πρώτες τους εντυπώσεις από το νέο σχολικό περιβάλλον. Το σενάριο ολοκληρώθηκε με την κατασκευή της εντυπωσιακής χειροτεχνίας «Το δέντρο των συναισθημάτων», που κοσμεί πλέον τον φελλοπίνακα της τάξης μας, αλλά και με τη συγγραφή φιλικών επιστολών, όπου αποτύπωσαν τις εμπειρίες τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση ήταν στο επίκεντρο, δίνοντας έμφαση στις μαθητικές εμπειρίες και αξιοποιώντας τη δυναμική της ομάδας. Αυτές οι τεχνικές, που συνδυάζουν τη δράση του νου και του χεριού, μπορεί να μοιάζουν με παιχνίδι, αλλά υπηρετούν απόλυτα σημαντικούς γλωσσικούς και κοινωνικούς στόχους!
Στη συνέχεια, στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας της Α΄ Γυμνασίου οι μαθητές του Α1 δημιούργησαν έναν εξαιρετικό τουριστικό οδηγό στην ψηφιακή πλατφόρμα Padlet. Το θέμα που κλήθηκαν να εξερευνήσουν ήταν «Ήσυχοι, γραφικοί προορισμοί ή πολυσύχναστα, τουριστικά θέρετρα;«. Εφαρμόζοντας τις γνώσεις που απέκτησαν από τη διδασκαλία της περιγραφής στην 3η ενότητα του σχολικού βιβλίου, οι μαθητές συνέταξαν άρθρα, παρουσιάζοντας τις δικές τους προτιμήσεις και αναδεικνύοντας τις ομορφιές των προορισμών που επέλεξαν. Το αποτέλεσμα είναι ένας μοναδικός, ψηφιακός οδηγός γεμάτος ζωντανές περιγραφές και ενδιαφέρουσες επιλογές! https://padlet.com/eleninikol064/padlet-evh1509575jt3vi0
Το Padlet είναι ένα ψηφιακό εργαλείο που προκαλεί το ενδιαφέρον των μαθητών, την ενεργητική τους συμμετοχή, αναπτύσσει τη συνεργασία και τους χαροποιεί η άμεση ανατροφοδότηση των ενεργειών τους καθώς και η δημοσίευση των ψηφιακών τους τεχνουργημάτων.
Στο μάθημα της Αρχαίας Ιστορίας της Α’ Γυμνασίου, εφαρμόστηκαν στο τμήμα Α1 τεχνικές θεάτρου για μια πιο βιωματική διδασκαλία.
Κατά τη διδασκαλία των μεταρρυθμίσεων του Σόλωνα, εφαρμόστηκε η τεχνική του Διαδρόμου Συνείδησης. Μια μαθήτρια υποδύθηκε τον Σόλωνα, άκουσε τα αιτήματα εκπροσώπων διαφόρων κοινωνικών τάξεων και ανακοίνωσε στο τέλος τις αποφάσεις της, μεταφέροντας τους μαθητές στην καρδιά της αρχαίας Αθήνας.
Επίσης, κατά την διδασκαλία της ενότητας «Οι μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη» πραγματοποιήθηκε προσομοίωση της λειτουργίας της εκκλησίας του δήμου με ανάθεση ρόλων. Οι 24 μαθητές της τάξης εργάστηκαν σε ομάδες, με δοσμένα στοιχεία σε καρτέλες υποδύθηκαν τους ρόλους του Θεμιστοκλή, του Αριστείδη, ενός γεωργού/θήτη, ενός εκμισθωτή μεταλλείου, ενός αγγειοπλάστη, ενός ιερέα, του επώνυμου άρχοντα και του κήρυκα, υποστήριξαν τις απόψεις τους στην υποτιθέμενη συνέλευση στην, χάραξαν το όνομα του ανεπιθύμητου πολιτικού σε «όστρακα» από πηλό που τους παρείχε η εκπαιδευτικός, προχώρησαν στην υποτιθέμενη αγορά την οριοθετημένη με σχοινί και ανά φυλή κατέθεσαν τα όστρακα τους. Η προσομοίωση βασίστηκε στα σενάρια «Μια κρίσιμη απόφαση στην Εκκλησία του Δήμου» και «Οστρακοφορία στην αρχαία Αθήνα» από τον φάκελο «Αθηναϊκοί Πολιτειακοί Θεσμοί-Παιδαγωγικά εργαστήρια» του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων. https://foundation.parliament.gr/el/ekpaideytiko-yliko.
Η επιλογή αυτών των τεχνικών από την εκπαιδευτικό δεν ήταν τυχαία. Συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός κλίματος αποδοχής και εμπιστοσύνης στην τάξη, καλλιεργούν την επίγνωση διαφορετικών οπτικών και προωθούν τη διαλεκτική επικοινωνία. Ως αναπόσπαστο μέρος της βιωματικής μάθησης, δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα στον κριτικό αναστοχασμό, με τους μαθητές να καλούνται, μετά την ολοκλήρωση των δράσεων, να καταθέσουν σε ερωτηματολόγιο τις απόψεις και τις εντυπώσεις τους
Ελένη Νικολοπούλου φιλόλογος